loader-img-2
loader-img-2
20 July 2024
- ١٤ محرّم ١٤٤٦ -

السيسي يكشف أسراراً جديدة حول تهديد الإخوان لمصر

السيسي يكشف أسراراً جديدة حول تهديد الإخوان لمصر

كشف الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي أسرارا جديدة حول ما حدث خلال فترة حكم جماعة الإخوان.

وخلال حضور الرئيس عبدالفتاح السيسي، احتفالية بعيد الفطر، صعد على المسرح عدد من أبطال مسلسلي "الاختيار 3"، و"العائدون"، وهم ياسر جلال وأحمد عز وكريم عبدالعزيز، وأمير كرارة.

وقال الرئيس السيسي موجها حديثه لأبطال المسلسلين: "فرصة إن إحنا في يوم العيد.. أولا نقول كل سنة وإنتوا طيبين ونشكركم على مجهودكم.. وعايز أقول لكم على حاجة.. اللي انتوا عملتوه كان جزءا كبيرا منه لصالح الأبطال والشهداء اللي ضحوا عشان خاطر مصر تعيش".

وأضاف السيسي موجها حديثه لأبطال المسلسلين: "عايز أقول على حاجة تاني ليكم ولكل الناس.. إحنا قولنا إن التاريخ منسيبوش لحد.. والله والله والله إحنا كنا حريصين على أن لا يسقط ولا يحصل تصادم.. واللي انتم عملتوه وطلعتوه للناس دي الحقيقة".

وتابع: "أنا بقول هنا لكل ولاد وبنات مصر وأسر وشهداء مصر.. اوعى تفتكروا إن ولادكم.. أبهاتكم.. أزواجكم.. سقطوا في معركة طغيان.. لا والله.. إحنا لم نعتد ولم نطغَ.. إحنا حاولنا.. وكل كلمة اتقالت كانت معبرة عن واقع نقتلوه للناس كلها عشان الولاد الصغيرة دول لما يطلعوا ويكبروا ويقولوا إحنا أبناء الشهداء اللي حافظوا على البلد دي محدش يزيف ولا يشوه تاريخهم ولا يضيع قيمة اللي هم عملوه".

واختتم حديثه قائلا: "لسه الدور مخلصش.. كدراما وكمسلسلات في بناء وعي حقيقي للبلد دي هيكون على أكتاكفم وعلى عقولكم.. وأنا أتصور إن المسلسلات دي كانت كاشفة لذوق وعقل المصريين.. لم يختلف اتنان عليها.. وباسمي باسم كل الناس بشكركم".

وأكد السيسي أن هذه المسلسلات كشفت عن عقل وذوق المصريين وأن إعجابهم بها كان فيه اجماع ولم يختلف أحد عليها.